Pengenalan
Shaykh Mohd Idris bin
Abdul Rauf al-Marbawi memakai laqab al-Marbawi kerana ia berasal dari Lubok
Merbau, Perak. Walaubagaimanapun, Shaykh tidak dilahirkan di Lubok Merbau
sebaliknya di al-Masfalah, Makkah. Tokoh ini dilahirkan pada 28 Zulkaedah 1313
Hijriyyah bersamaan 10 Mei 1896 Masehi. Diriwayatkan keluarganya lama bermukim
di Makkah sebelum pulang semula ke Tanah Melayu pada tahun 1913 Masehi.
Kembara ilmu
Ketika pulang ke Tanah
Melayu, Shaykh telah pun berumur 17 tahun. Namun dengan himmahnya yang tinggi
untuk menguasai semula bahasa ibunda, Shaykh memasuki Sekolah Melayu Lubok
Merbau. Selanjutnya, Shaykh menajamkan pengetahuannya dalam bidang ilmu agama apabila
merantau hampir ke seluruh Tanah Melayu untuk berguru dengan ulama-ulama besar
pada ketika itu. Shaykh bermusafir ke Kuala Kangsar untuk menimba ilmu kepada
Shaykh Wan Muhammad yang menjadi Penasihat Agama Sultan Perak pada ketika itu.
Shaykh kemudiannya merantau ke Kedah
untuk berguru kepada Tuan Hussain Kedah. Shaykh juga sanggup menempuh perjalanan
yang jauh menuju ke Kelantan untuk menadah kitab kepada ulama tersohor pada
ketika itu iaitu Tok Kenali. Diriwayatkan Shaykh berjalan kaki mengikut
denai-denai yang menjadi laluan gajah untuk sampai ke Kelantan. Dengan Tok
Kenalilah, Shaykh Idris dikatakan banyak menimba ilmu. Selepas itu, beliau
kembali ke negeri Perak dan bertugas sebagai guru agama.
Kembali ke Tanah Arab
Kesungguhan
yang begitu tinggi yang ditunjukkan oleh Shaykh menyebabkan ayahandanya
menyarankan kepada beliau agar kembali menyambung pengajian di Tanah Arab. Pada
tahun 1924, Shaykh Idris kembali menjejakkan kaki ke Tanah Arab tetapi kali ini
di Mesir. Di Mesir, ia menyambung pengajian di Universiti al Azhar dan
berpeluang menimba ilmu kepada ulama-ulama hebat disana seperti Shaykh
Muhammad Mustafa al-Maraghi yang merupakan Shaykhul Azhar pada ketika itu dan
Shaykh Abu al-Fadl al-Gizawi. Ketika berada di Mesir, Shaykh Idris
mendapati ramai pelajar Melayu lemah dalam Bahasa Arab. Bermula dari sinilah
timbul idea untuk Shaykh menyusun sebuah kamus Arab-Melayu. Diriwayatkan Shaykh
telah menyusun kamus tersebut bersama lima orang sahabatnya, antaranya ialah
seperti Shaykh Junid Thala dan Shaykh Tahir Jalaluddin. Bagaimanapun, Shakyh
akhirnya melakukan kerja menyusun kamus itu bersendirian apabila
sahabat-sahabatnya tidak dapat turut serta sehingga akhir tugasan. Akhirnya,
kamus Arab-Melayu tersebut yang terkenal dengan nama 'Kamus al-Marbawi' itu
berjaya disiapkan pada tahun 1927. Kamus itu diulang cetak berpuluh-puluh kali
kerana sambutan yang amat menggalakkan khususnya di kalangan pelajar Asia
Tenggara. Menariknya, kamus tersebut menjadi
pemangkin kemunculan berpuluh-puluh kamus yang menggunakan samada bahasa
pengantar Arab-Indonesia ataupun Arab-Melayu. Kamus yang disusun oleh
Shaykh itu mengandungi 18, 000 kata entri Arab dan 700 gambar. Ianya dicetak
buat kali pertama oleh Matba'ah Mustafa al-Babiy al-Halaby Wa Awladihi di
Mesir. Sehingga ke hari ini, ia masih lagi dicetak kerana wujud permintaan dari
kalangan pembaca. Di Malaysia, kamus ini diterbitkan oleh Darul Nu’man dan
Darulfikir. Walaupun
memberi perhatian kepada penghasilan kamus sepenuh masa, Shaykh Idris tetap berjaya
menyelesaikan pengajiannya dan memperoleh ijazah 'Aliyah (tertinggi) dari
universiti berkenaan.
Penulisan
Selain menyusun kamus
besar seperti dinyatakan di atas, Shaykh sebenarnya ada menghasilkan kamus kecil dalam bentuk saku seperti Qamoes-el-Djaib Arab-Melajoe Latin
(Kamus Poket: Arab Malaya Latin), ringkasan Kamus Melayu-Arab Bergambar dan Teladan Belajar
Bahasa Arab yang senang serta Kamus Penuntut (Zulkiple Abd.Ghani.
et.al. 2011: 40) namun kamus-kamus kecil ini tidak tersebar secara meluas
sebagaimana Kamus al-Marbawi yang merupakan karya terbesar beliau dalam
bidang perkamusan. Shaykh Idris juga memberi sumbangan yang besar dalam bidang
tafsir dan hadith. Dalam bidang tafsir, beliau telah menulis tafsir Surah
Yasin, Tafsir al-Quran al-Marbawi, Tafsir al-Quran Nur al-Yakin, Terjemahan
Tafsir Fath al-Qadir, Tafsir Juz Amma, Tafsir Al-Fatihah, dan sebuah karya
berjudul Quran Bergantung Makna. Manakala dalam bidang hadith, Shaykh telah
menghasilkan dua buah kitab iaitu Bahr al-Mazi dan terjemahan Bulugh al-Maram.
Kitab Bahr al-Mazi adalah merupakan ringkasan dan ulasan kepada kitab hadith
Sunan al-Tirmizi. Walaupun ia merupakan ringkasan kepada Sunan al-Tirmizi namun
karya ini amat padat dan mendalam, bahkan dikatakan telah menampung kekosongan
karya asli dalam bidang ilmu hadith di rantau ini. Karya yang terdiri dari 22
jilid ini memuatkan ulasan dan huraian hadith dalam bentuk fiqh, aqidah,
tasawwuf dan muamalat. Penerbitan keseluruhan kitab ini pada
awalnya telah diusahakan oleh Syarkah wa Maktabah wa Mathba’ah Mustafa al-Baby
al-Halaby wa Auladuhu, Mesir bermula pada tahun 1352 H/1933 M. Pada kata aluan
jilid pertama, Shaykh Idris menerangkan bahawa beliau telah belajar ilmu hadith
kepada Shaykh Muhammad Ibrahim as-Samaluti, iaitu guru hadith yang mengajar
berpuluh-puluh tahun di Jami’ Saiyiduna Hussain di Kaherah, Mesir. Setiap kali
Shaykh Idris pulang pulang ke rumah, ia terus mencatat nota pengajiannya
sehingga tersusunlah kitab besar yang bernama Bahr al-Mazi tersebut. Penulisan
kitab ini hampir-hampir tergendala jika tidak kerana kesungguhan Shaykh untuk
menyelesaikannya. Diriwayatkan penulisan kitab ini tertangguh selama 15 tahun
bermula ketika Perang Dunia Ke-2. Hanya pada tahun 1955, Shaykh kembali
menyambung penulisan hinggalah berjaya menyiapkannya. Sementara kitab terjemahan Bulugh al-Maram adalah merupakan terjemahan
atas kitab hadith yang disusun berdasarkan bidang Fiqh oleh seorang tokoh
hadith tersohor iaitu Ibn Hajar al-Asqalani. Pada masa ini, terjemahan kitab
ini ada diterbitkan oleh Penerbitan Jahabersa. Karya terjemahan yang berjumlah 782 halaman ini selesai
dihasilkan pada hari Ahad, 17 Syawal 1383H bersamaan awal Mac 1964. Beliau
mencatatkan dalam muqadimah karya ini bahawa beliau memberi ulasan terhadap
lafaz-lafaz hadith Bulugh al-Maram dengan berpandukan kitab-kitab lain seperti
Subul al-Salam, syarah Sahih al-Bukhari oleh al-‘Aini, syarah Sahih Muslim oleh
al-Nawawi dan beberapa syarah kitab-kitab sunan, fiqh dan bahasa. Dalam kitab
ini juga ada disebutkan nama salah seorang guru Shaykh seperti yang tercatat
dalam muqadimah seperti berikut,
Maka
dijadikan segolongan berperang dan segolongan lain supaya memahami agama dan sesungguhnya telah jatuh setengah dari
golongan orang-orang awam di dalam kebinasaan yang besar, iaitu ia jadi tiada
mempedulikan perkataan orang-orang mujtahid dan segala ikutan mereka daripada
ulama, dan mentafsir segala ayat al-Quran dan al-Hadith itu dengan fikirannya
sendiri sebelum ia mengetahui perkataan imam yang masyhur dengan ilmu dan
makrifat dan yakin serta tiada harus menafsirkan suatu daripada segala ayat dan
hadith-hadith itu dengan fikiran sendiri dan tiada harus ditanggung atas segala
makna yang tidak di nashkan atasnya oleh imam-imam yang berbilang,
sebagaimana mengkhabarkan guruku al-Allamah asy-Shaykh Muhammad ‘Ali al-Maliki
yang wafat di Thaif pada 28hb Syaaban tahun 1367H di dalam kitabnya al-Maqsidu
al-Sadid, kita pohonkan kepada Allah Ta’ala kiranya Ia memberi taufiq
kepada kita dan menunjukkan kita akan jalan yang benar.Sesungguhnya telah aku pindahkan ini pada ta’liq
yang aku sanggup atasnya daripada perkataan imam-imam, dan aku telah berpegang pada
menghuraikan segala lafadznya atas syarahnya “Subulus Salam” dan ialah
kehendakiku ketika aku berkata “minas syarah” atas setengah daripada syarah
Bukhari dan Muslim seperti al-‘Aini dan an-Nawawi, dan setengah daripada segala
syarah sunan dan setengah kitab-kitab fiqah dan lughah.
Selain bidang-bidang
seperti yang dinyatakan di atas, Shaykh juga telah menghasilkan penulisan dalam
bidang Fiqh, Aqidah, dan Falsafah. Antara tulisan beliau ialah seperti Asas
Islam, Nizam al-Hayah, Pati Hukum-hukum Ibadah, Usul Islam Pada Membicarakan
Mengambil Air Sembahyang, Punca Agama, Perbendaharaan Ilmu dan sebuah
ensiklopedia yang dinamakan sebagai Kamus Segala Ilmu. Kitab Perbendaharaan
Ilmu adalah sebuah kitab yang sangat menarik kerana ia dalam format majalah
bulanan yang mengandungi pelbagai aspek ilmu pengetahuan termasuklah bahasa
Melayu, masalah agama, tafsir, hadith
dan tauhid, tasawwuf,
sejarah tokoh terkenal dunia, geografi, kimia, falsafah serta kedoktoran.
Selepas berjaya menyelesaikan pengajiannya, Shaykh tidak terus
balik ke Malaysia sebaliknya menetap di Tanah Arab lebih kurang 60 tahun
lamanya. Shaykh membina kehidupannya di
Mesir dengan banyak melakukan kerja-kerja penulisan, penterjemahan,
penyuntingan, penerbitan dan percetakan kitab/buku. Diriwayatkan bahawa Shaykh
adalah orang Melayu paling berjaya dalam bidang penerbitan buku di Mesir. Ia
berjaya mendirikan syarikat penerbitannya sendiri pada tahun 1927 yang diberi
nama Matbaah al-Marbawiyyah.Ketika Dato Hassan Adli menjadi Duta Besar Malaysia
di Mesir, beliau telah berjaya mengesan lokasi tempat tinggal Shaykh Idris dan
bertemu dengannya. Shaykh akhirnya bersetuju untuk kembali ke tanahair tambahan
pengalaman dan keilmuannya sangat ditagih oleh masyarakat negara ini. Atas sumbangan dan jasa besarnya dalam bidang keagamaan dan persuratan,
Shaykh telah dianugerah Ijazah Kehormat Doktor Persuratan Universiti Kebangsaan
Malaysia (UKM) pada 5 Julai 1980. Pada 1 Muharram 1408 Hijrah bersamaan 28 Ogos
1987, beliau diisytihar sebagai Tokoh Ma’al Hijrah Kebangsaan yang pertama. Sebagai
Tokoh Maal Hijrah yang pertama, Shaykh telah menerima pingat, sijil dan wang
berjumlah RM 40, 000. Penghargaan telah disampaikan oleh Perdana Menteri
Malaysia pada waktu itu, Dato Seri Dr Mahathir Mohamad. Seramai 3000 orang telah
hadir dalam majlis yang sangat bersejarah itu termasuk duta-duta dan orang
kenamaan dari negara luar. Selanjutnya pada 19 April 1988, beliau telah
dianugerahkan Pingat Ahli Mahkota Perak (AMP) oleh Sultan Perak, Paduka Seri
Sultan Azlan Muhibbuddin Shah ibni Almarhum Yussuf Izzuddin Shah sempena hari
keputeraan baginda.
Peribadi Shaykh
Beliau adalah seorang
tokoh ilmuwan yang warak dan amat mementingkan hubungan kekeluargaan. Orang
ramai yang mengenali beliau ternyata amat menyenangi dan menghormatinya.
Keperibadian mulia di samping ketajaman fikiran walaupun telah berusia 90-an,
merupakan aset beliau yang amat berharga. Beliau seorang yang sangat tawaduk
walaupun kealimannya tidak disangkal lagi oleh masyarakat sekelilingnya. Tidak sesekali beliau membangga
diri walaupun ilmu memenuhi dada dari segi kefahamannya dalam bahasa Arab.
Sebagai contoh, dalam kalam muqadimah Kamus al-Marbawi beliau menyebut:
"Walaupun bukanku itu
ahlinya yang sejati"
Juga
dalam muqadimah Bahr al-Mazi beliau berkata:
"Adapun kemudian daripada
itu, maka lebih dahulu daripada aku masuk didalam mengarang kitab ini dengan
tawadhuk aku kepada Allah SWT kiranya dipohonkan kepadanya tiadalah salah
menerangkan sedikit perkataan ini kepada segala saudaraku"
Diriwayatkan
bahawa ketika kerajaan Malaysia mula memperkenalkan anugerah Tokoh Maal Hijrah,
tiada tokoh lain yang dilihat layak kecuali Shaykh Idris al-Marbawi. Kerajaan
menghantar rombongan ke Mesir untuk meminta beliau balik menerima anugerah
tersebut. Namun beliau enggan sehinggalah kerajaan terpaksa menghantar
rombongan buat kali kedua bersungguh-sungguh memujuk beliau pulang ke tanah
air. Akhirnya setelah akur dengan kehendak rombongan, beliau pulang dan
menerima Tokoh Maal Hijrah Pertama pada tahun 1987 di Dataran Pusat Islam. Pihak
penganjur meminta beliau menyampaikan sepatah dua kata seusai penyampaian.
Beliau menolak kerana beralasan tidak tahu. Setelah diminta berkali-kali,
beliau tampil juga dengan memulakan salam, mengucap puji-pujian kepada Allah
dan Rasul seterusnya menutup kembali dengan salam. Sementara dalam riwayat
lain menyatakan bahawa Semasa diminta berucap setelah
dianugerahkan Tokoh Ma’al Hijrah, beliau dengan terus terang menyatakan yang
beliau tidak layak berucap di situ kerana merasakan dirinya masih kekurangan
ilmu. Atas dasar ingin melihat lebih ramai muda mudi memperolehi pendidikan
yang sempurna, beliau telah menggunakan wang ganjaran Tokoh Ma’al Hijrah untuk
membolehkan anaknya menubuhkan sebuah Kolej Pengajian Islam yang dinamakan
Kolej Idris Al-Marbawi Al-Islami di Ipoh, Perak. Tenaga pengajarnya terdiri
daripada anaknya, Mariam dan cucu-cucunya serta beberapa orang tenaga pengajar
luar.
Beliau seorang yang kuat berpegang
kepada Sunnah Nabi saw. Beliau suka mengenakan sarban dan jubah. Sementara dalam satu kejadian,
beliau telah dilihat mengambil wudhu’ dengan menggunakan air yang sangat
minimum yang tidak habis segayung air.
Beliau juga seorang yang sangat
mengambil berat untung nasib orang Melayu khususnya dalam bidang pendidikan.
Hal ini dinyatakan oleh Shaykh dalam pengenalan kamus yang ditulisnya dengan
katanya,
Kemudian dari itu maka sebelum masuk
mengarang kamus ini lebih dahulu menerangkan maksudku mengadakannya, ialah
memajukan bangsaku Melayu, sekiranya menuntut bahasa arab adalah kamus
penyuluhnya yang diharap, mendapatkan pelajaran umpama nahu dan saraf.
Oleh itu, kuhabiskan wujudku, mentelaah
kitab lughah arab yang besar2, cadanganku ke bahasa Melayu hendakku kisar,
tetapi tidaklah ku dapati, akan kitab yang memuaskan hati, seperti kitab cara baru,
cara yang patut dengan zamannya, mudah faham bagi penuntutnya, banyak
faedahnya, senang ambilnya, layak dengan bangsanya, segera dapat memetik
buahnya.
Bersama-sama dengan sahabat serantau,
beliau telah terlibat secara langsung pembikinan jurnal Seroean Azhar ketika
menimba ilmu di Mesir. Beliau bersama sahabatnya bernama Abdul Wahab Abdullah
telah bergabung tenaga dengan pelajar Indonesia bernama Mahmud Junus, Iljas
Jacub, Raden Fathurrahman dan Djanan Thaib. Keluaran sulung jurnal tersebut
ialah pada September 1925. Isi kandungan jurnal ini tertumpu kepada kesatuan
dan kemajuan anak bangsa, penyebaran ilmu dan anti penjajahan.
Shaykh seorang yang amat berhati-hati
dalam hukum dan sesuatu masalah dalam agama. Malah dalam muqadimah kitab Bulugh
al-Maram, beliau berpesan kepada umat Islam agar menguasai terlebih dahulu
sesuatu bidang ilmu sebelum bercakap dalam bidang tersebut dan sentiasalah
mengambil pandangan ulama-ulama muktabar sebelum membuat sesuatu keputusan.
Katanya,
Maka
hendaklah diketahui oleh penuntut bahawa menerbitkan hukum, istinbath dan
memahamkan nash al-Quran dan al-Hadith dengan bersendirian itu berhajat kepada
berjaya dalam ilmu-ilmu yang tertentu dalam bahasa ’Arab seperti ilmu nahwu dan
sharaf, ilmu bayan dan ilmu ma’ani dan pecahan ilmu bahasa dan yang lainnya. Dan
berhajat kepada berjaya dalam ilmu fiqh, kerana ilmu feqah itulah yang lebih
faedah keterangan baginya, kerana ulama feqah itu menyebutkan masalah secara
feqah ,kerana disebut mereka itu akan dalil, maka zahirlah maknanya
sehabis-habis zahir dan juga berhajat kepada berjaya dalam ilmu usul feqah
supaya tahu jalan-jalan yang diambil daripadanya segala nama dan segala bahasa,
dan tahu perintah dan suruh, dan apa-apa kemahuannya, dan tahu tegah dan
larangan dan apa-apa yang menunjukkan atasnya, dan tahukan am dan khas dan
apa-apa yang mengikuti keduanya, dan tahukan lafaz yang datang atas sebab, dan
tahukan mutlaq dan muqayyad, dan mantuq dan mafhum, dan mubayyan dan mujammal
dan nasakh dan jalan-jalannya, dan segala perbuatan Rasulullah saw dan segala pembahagian hadith dan
pembahagiannya. Dan makna ijma, dan bagaimana tersimpulnya, dan perselisihan
shahabat dan segala qaulnya, dan tahu akan qias dan yang dijadikan hujjah
padanya, dan barang yang harus dijadikan asal dan yang tiada harus, dan yang
menunjuk atas sah ‘illat dan barang yang harus dibuatkan ‘illat dan yang tiada
harusnya, dan yang menunjukkan atas sah illat dan yang membatalkannya, dan
bagaimana engkau menguatkan salah satu daripada dua ‘illat itu pada waktu berlawanan.
Dan tahukan istihsan dan hukum segala perkara dahulu daripada syarak, dan
istishabul hal dan tahukan sifat mufti yang memberi fatwa dan yang meminta
fatwa, dan barang yang harus padanya bertaqlid, dan barang yang tiada harusnya,
dan tahukan segala qaul orang yang mujtahil, dan yang dikeluarkan seorang
mujtahid akan satu masalah atas dua qaul dan lain daripada itu. Maka apabila
telah mendapat seorang akan demikian itu, atau mencapai satu jumlah yang baik
daripadanya atas sekurang-kurangnya, maka bahawasanya bersedialah ia bagi
memahamkannya.
Beliau seorang yang sangat gemar
bermusafir. Sepanjang hampir 60 tahun berada di Timur Tengah, beliau banyak
menjelajah dan menyaksikan pelbagai bentuk kebangkitan Islam selain daripada
menjalankan kerja berdakwah. Ini telah banyak memberi kesedaran dan pengalaman
berguna kepada beliau.
Berpulang ke Rahmatullah
Tanggal 13 Oktober 1989
bersamaan 13 Rabiul Awal 1409 Hijrah telah meninggalkan kesedihan kepada rakyat
Malaysia kerana tokoh besar yang banyak menabur jasa itu telah menghembuskan
nafasnya yang terakhir di Hospital Besar Ipoh pada jam 8.40 pagi. Pemergiannya
pada usia 96 tahun itu telah disemadikan di pusara Kampung Lubuk Merbau, Perak
bersebelahan pusara
isteri beliau, Khadijah binti Mohamad Idham yang telah meninggal dunia 14 bulan
sebelum itu. Beliau telah meninggalkan seorang anak perempuan, tiga orang cucu
dan tujuh orang cicit yang tinggal di Malaysia pada ketika itu. Di samping itu
beliau telah meninggalkan balu kedua, Hajjah Munirah binti Abdul Wahab yang
menetap di Mesir.
Harimau Mati
meninggalkan Belang...
Bagi mengenang jasa beliau, namanya telah diabadikan di
sebuah kolej kediaman di Universiti Kebangsaan Malaysia yang dikenali dengan
nama Kolej Idris al-Marbawi. Namanya juga turut diabadikan di sekolah tempat
beliau menuntut ilmu di Kampung Lubok Merbau iaitu Sekolah Kebangsaan Syeikh
Mohd Idris Al-Marbawi.
Daftar Pustaka
1. http://www.nu.or.id/a,public-m,dinamic-s,detail-ids,44-id,41180-lang,id-c,nasional-t,Mengenal+Kamus+Al+Marbawi-.phpx.
Dicapai pada 24 September 2013
2. http://petahmuda.wordpress.com/2011/02/25/sheikh-abdul-rauf-idris-al-marbawi/.
Dicapai pada 24 September 2013
3. http://irfanirsyad.wordpress.com/tag/kamus-idris-al-marbawi/.
Dicapai pada 24 September 2013
4. http://abusyahmin.blogspot.com/2011/11/bahr-al-mazi.html.
Dicapai pada 24 September 2013
5. http://ibnuirfadzil.blogspot.com/2011/06/al-marbawi-ulamak-melayu-tersohor-dari.html.
Dicapai pada 24 September 2013
6. http://waazin.blogspot.com/2012/11/sheikh-idris-al-marbawi.html.
Dicapai pada 24 September 2013
7. http://ms.wikipedia.org/wiki/Hassan_Adli_Mohd_Arshad.
Dicapai pada 25 September 2013
8. http://pisaucantum.blogspot.com/2013/02/syeikh-idris-al-marbawi-satu-dalam.html.
Dicapai pada 25 September 2013
9. http://pisaucantum.blogspot.com/2013/02/muqaddimah-kamus-al-marbawi.html.
Dicapai pada 25 September 2013
10. http://www.islam2u.net/index.php?option=com_content&view=article&id=410:syeikh-mohd-idris-al-marbawi&catid=11:ilmuan-islam&Itemid=76.
Dicapai pada 25 September 2013
11. http://citraserikandipenterjemah.blogspot.com/2013/04/kamus-oh-kamus.html.
Dicapai pada 25 September 2013
12. http://senawangindah.blogspot.com/2010_06_01_archive.html.
Dicapai pada 25 September 2013
- Najahudin Lateh. Metodologi Syeikh Idris al-Marbawi dalam Karya Terjemah Bulugh al-Maram: Analisa Kitab al-Taharah Universiti Teknologi MARA. Kertas ini dibentangkan dalam Seminar Kebangsaan Ketamadunan Islam pada 8 - 9 Disember 2009 di Hotel Casuarina, Ipoh Perak
- Muhd Najib Abdul Kadir, Mohamad Zaid Mohd Zin, Ahamad Asmadi Sakat, Mohd Roslan Mohd Nor, Mohd Arip Kasmo, Latifah Abdul Majid, Fadlan Mohd Othman, Jaffary Awang, Mazlan Ibrahim. Methodology of Al-Marbawi In The Interpretation of Al Quran: A Study on Tafsir Al-Marbawi Juzuk Alif Lam Mim. Advances in Natural and Applied Sciences, 5(5): 446-451, 2011
- Muhammad Mustaqim Mohd Zarif. The Bahr al-Madhi of Shaykh Muhammad Idris Al-Marbawi: A Preliminary Analysis. 'Ulum Islamiyyah: The Malaysian Journal of Islamic Sciences Vol.2 No.1 2003 Part 4. Universiti Sains Islam Malaysia
- Taufik Abdullah. 2009. Schools and Politics: The Kaum Muda Movement in West Sumatra (1927-1933). Equinox Publishing. Singapura
- http://almarwadi.wordpress.com/2012/09/25/%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D8%A9-%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B3%D9%86%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%A5%D8%AF%D8%B1%D9%8A%D8%B3-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B1%D8%A8%D9%88%D9%8A/. Dicapai pada 27 September 2013
- Abdul Salam Muhammad Shukri Al-Shaykh Dr. Muhammad Idris Al-Marbawi (1313-1409/1893-1989) And, His Contribution To Islamic Studies In The Malay World: A Preliminary Survey. Pusat Pengurusan Penyelidikan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Dicapai di spdiis.ism.gov.my/docs/shared/KPWKM/.../I0282.pdf pada 27 September 2013
- http://ordinarypapa.wordpress.com/2007/06/05/nasihat-sheikh-idris-al-marbawi/. Dicapai pada 27 September 2013
- http://kalammuallimah.blogspot.com/2013/07/biografi-idris-al-marbawi.html. Dicapai pada 27 September 2013
- http://archive.org/details/BiodataRingkasSyeikhIdrisAl-marbawi. Dicapai 27 September 2013
Nama Shaykh diabadikan pada sebuah kolej kediaman di UKM
Masjid Jamek al-Marbawi di Lubuk Merbau Perak
Gambar Shaykh yang tertera dalam kamus
Shaykh menerima ijazah kehormat Doktor Persuratan UKM
Gambar Shaykh ketika muda
Kitab Kamus Idris al Marbawi
Masjid Saiyiduna Hussain, Kaherah tempat Shaykh menimba ilmu hadith
Maktabah tempat Shaykh pernah bekerja ketika berada di Mesir
Shaykh Idris al Marbawi
Gambar Shaykh menghiasi majalah Utusan Qiblat
No comments:
Post a Comment