Kehidupan
Nama sebenar tokoh falak ini ialah Mohd Saad
Mohd Taib seperti yang tertera dalam surat kelahirannya. Namun tidaklah dapat
dipastikan sebab-musabab ia menukar nama kepada Mohd Khair. Peristiwa menukar
nama itu berlaku pada 5 Disember 1960. Dalam sijil kelahirannya, tercatat
tarikh lahirnya iaitu pada 14 Muharram 1340 H bersamaan 17 September 1921 jatuh
pada hari Sabtu. Namun, tarikh yang diraikan oleh beliau dan keluarganya ialah
pada 30 Muharram 1341 H bersamaan 22 September 1922 jatuh pada hari Jumaat.
Tokoh ini dilahirkan di Kampung Bakar Bata, Alor Setar yang terletak kira-kira 3
km dari bandaraya Alor Setar di mana terletaknya Hospital Besar Alor Setar
sekarang. Ayahanda beliau iaitu Tuan Guru Haji Mohd Taib Bin Haji Idris yang
merupakan anak jati Kedah adalah seorang guru al-Quran. Tuan Guru Haji Mohd
Taib pernah menyusun dan menghasilkan sebuah Muqaddam dalam tahun 1930-an yang
telah diguna oleh seluruh pelajar negeri Kedah. Muqaddam yang diberi nama
Muqaddam Mahmud ini adalah bersempena nama Pemangku Sultan yang memerintah
negeri Kedah pada masa tersebut, Tuanku Mahmud Ibn al Marhum Sultan Ahmad
Tajuddin al-Mukarram Shah. Bonda beliau bernama Hajjah Fatimah binti Ariffin
juga anak jati Kedah. Jika diperhatikan salasilah keturunan ayahanda dan bonda
beliau, terdapat pertemuan di antara keduanya. Beliau juga mempunyai seorang
ibu tiri apabila ayahandanya berkahwin dengan Aminah, setelah Hajjah Fatimah
meninggal dunia. Hasil perkongsian hidup di antara ayahanda beliau dengan
Hajjah Fatimah, mereka telah dikurniakan 9 orang anak iaitu 7 orang lelaki dan
2 perempuan. Sementara hasil perkongsian hidup dengan Puan Aminah pula telah
dikurniakan 6 orang iaitu 5 lelaki dan seorang perempuan.
Tuan Guru Haji Mohd Khair Taib berkahwin pada usia yang agak lewat jika
dikira pada zamannya. Beliau hanya berkahwin pada umur 32 tahun. Beliau telah
mendirikan rumahtangga dengan Sofiah binti Hamid pada 27 Mei 1953. Ini kerana
beliau begitu sibuk dan asyik dengan pelajaran dan pekerjaannya. Hasil
perkahwinannya mereka dikurniakan enam orang anak iaitu 3 lelaki dan 3
perempuan.
Latar Belakang Pendidikan
Tuan Guru mendapat pendedahan awal mengenai ilmu falak ketika beliau
belajar di Madrasah al-Hamidiah (Limbung Kapal) pada tahun 1936. Tokoh yang
mengajarnya ialah Tuan Guru Ku Arifin. Dengannya beliau mempelajari kaedah pengiraan waktu
solat. Gurunya itu turut mengajarnya menggunakan Rubu’ Mujayyab, sejenis
peralatan falak yang masyhur digunakan dalam tradisi falak Islam satu masa
dahulu. Dari Kedah, beliau menyambung pengajian di Madrasah al-Mahshoor, Pulau
Pinang. Apabila mendapat tahu tokoh falak terkemuka, Shaykh Tahir Jalaluddin
berada di Kuala Kangsar maka beliau pun tanpa membuang masa terus bermusafir ke
Kuala Kangsar untuk berguru kepadanya. Shaykh Tahir dikatakan pernah
mempelajari ilmu falak di Universiti al Azhar, Mesir. Dalam pertemuan itulah,
Tuan Guru melahirkan hasratnya untuk bergurukan ilmu falak kepada Shaykh Tahir
dengan nada yang bersungguh-sungguh. Shaykh Tahir apabila melihat kesungguhan
Tuan Guru dengan senang hati menerima Tuan Guru sebagai anak muridnya. Beliau
yakin bahawa suatu hari nanti, Tuan Guru Haji Mohd Khair akan mewarisi kemahiran
ilmu falak yang dimilikinya. Dengan penerimaannya sebagai anak murid, Tuan Guru
Haji Mohd Khair telah diberikan sebuah peti besi yang penuh berisi dengan
peralatan untuk mempelajari ilmu falak. Setelah itu bermulalah pengajian beliau
dengan Shaykh Tahir dalam pengajian ilmu falak sesudah sekian lama menantikan
saat tersebut.
Rumah Shaykh Tahir menjadi sekolah utama kepada Tuan Guru mendalami ilmu
falak. Dalam masa pengajiannya, beliau turut membantu gurunya menguruskan hal
hariannya. Beliau mencari kayu api, mengangkut air dan sebagainya. Pada masa
yang sama, beliau belajar secara sambilan di Madrasah Idrisiah, Bukit Chandan,
Kuala Kangsar. Di sebelah pagi, ia belajar di Idrisiah manakala di sebelah
petang, ia berada di rumah Shaykh Tahir. Setelah 2 tahun berguru kepada Shaykh
Tahir dan berasa yakin menguasai ilmu falak dengan baik, Tuan Guru mengambil
keputusan untuk pulang ke Alor Setar.[1] Beliau
kembali dengan semangat yang berkobar untuk menyebarkannya dan mempraktikkannya
sebagai amal bakti beliau kepada masyarakat.
Tuan Guru Haji Mohd Khair sangat
mengasihi gurunya itu dan telah merakamkan kegigihan usaha gurunya ketika
mengenang jasa gurunya itu dengan menyatakan seperti berikut
"Allahyarham (Shaykh Tahir), saya dapati tidak jemu-jemu
menunjuk-ajar saya ilmu falak syarie ini."
Usaha Mengembangkan Ilmu Falak dan Penguasaannya dalam bidang tersebut
Di Alor
Setar, beliau langsung menemui sahabat baiknya yang dikenali sejak dari remaja
lagi, Haji Salleh Shamsuddin bagi menyatakan hasratnya untuk mengembangkan ilmu
tersebut. Tuan Guru ternyata tidak lokek ilmu. Hajatnya ialah hendak mengumpul
sekitar 15 hingga 20 orang untuk diturunkannya ilmu berkenaan. Nampaknya usaha
berkenaan tidak semudah seperti yang direncanakan. Amat sukar untuk mengumpul
mereka yang meminati bidang falak. Akhirnya, beliau pergi menemui Tuan Guru
Haji Yahya Junid, iaitu abang iparnya sendiri yang merupakan pengasas kepada
Madrasah al-Taufiqiyah. Tuan Guru menyatakan hajatnya kepada Tuan Guru Haji
Yahya dan setelah berpuas hati dengan penjelasannya, beliau membenarkan adik
iparnya itu mengajar ilmu falak di sekolah tersebut. Maka jadilah Madrasah
al-Taufiqiyah tempat beliau mencurahkan segala ilmu berkait dengan ilmu falak. Murid-muridnya
tidak hanya terdiri dari para pelajar, tapi juga dari kalangan guru-guru di
Madrasah tersebut. Beliau juga turut mengajar bidang lain selain dari bidang
falak kerana beliau pernah menimba ilmu di tiga buah sekolah yang terkenal
iaitu Maktab Mahmud, Madrasah al-Mahshoor dan Madrasah Idrisiah. Antara buku
yang menjadi rujukan utama beliau ketika mengajar ilmu falak ialah
- Buku yang ditulis oleh gurunya sendiri
iaitu Shaykh Tahir (kemungkinan kitab Pati Kiraan dan Natijatul Ummi)
- Nautical al-Manac yang diterbitkan di
England
- Sebuah buku bahasa Arab yang tidak
diketahui judulnya
Beliau telah menumpahkan sepenuh perhatian dan usahanya dalam
mengembangkan ilmu falak ini di madrasah ini. Hampir 9 tahun lamanya beliau
tanpa jemu dan penat berusaha mengembang ilmu falak ini pada setiap mereka yang
berminat sehinggakan madrasah tersebut menjadi tumpuan kepada mereka yang ingin
mendalami bidang falak. Atas jasanya yang besar itu sehingga berjaya
mengharumkan nama madrasah, namanya kemudiannya diabadikan pada nama madrasah
menjadi Madrasah al-Taufiqiah
al-Khairiah al-Halimiah.
Beliau merupakan satu-satunya ahli falak ketika itu yang mampu membuat
pengiraan dengan tepat dan jitu sehingga diakui oleh ramai pihak kebolehan
beliau dalam pengiraan yang menakjubkan. Berbekalkan kalkulator dan
almanak-almanak, beliau membuat pengiraan berkaitan hilal, gerhana dan waktu
solat.
Diriwayatkan antara kebolehan beliau ialah dapat mengingati digit-digit
nombor dalam pengiraan falak yang biasanya mencapai 8-12 digit tanpa perlu
menulisnya di mana-mana kertas. Sebaik sahaja beliau hendak mengirakan
keseluruhan nombor tersebut, beliau terus dapat mengingati digit-digit itu
tanpa satupun yang tertinggal.
Di masa yang terluang, beliau
telah menulis artikel tentang falak dalam akhbar Utusan Zaman sekitar tahun
1960-an. Dikatakan bahawa beliau telah menulis tidak kurang dari seratus buah rencana
mengenai falak.
Melebarkan Kerjaya
Kerjayanya dalam bidang falak semakin cerah apabila ditawar menyertai Institut
Dakwah dan Latihan Islam (INDAH)[2], Jabatan
Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) sekitar tahun 1978. Antara tugasan utamanya di
situ ialah untuk menyampaikan kuliah ilmu falak kepada pegawai-pegawai
kerajaan, orang awam dan pelajar-pelajar yang berminat mempelajari ilmu falak. Beliau
juga turut terlibat dalam penyediaan beberapa modul yang berkaitan dengan
kuliah tersebut agar pembelajaran yang disampaikan menjadi lebih sistematik dan
efektif. Modul kuliah yang disampaikan merangkumi pengenalan ilmu falak Syarie
dan perkembangan pengajian dalam sejarah tamadun Islam, nas-nas Naqliah dan
pandangan ulama’ berkaitan dengan falak syarie, penentuan Tarikh/Taqwim, pengiraan
waktu solat, penentuan arah kiblat, pengiraan hilal, penentuan gerhana, hisab pergerakan
cakerawala/planet dalam sistem suria, astronomi fizikal, penggunaan peralatan falak,
lawatan, latihan serta ujian.
Bintang Turu Guru terus bersinar. Tuan Guru Haji Mohd Khair telah
dilantik dengan rasminya pada 6 Oktober 1981 sebagai Karyawan Tamu di Jabatan
Syariah, Fakulti Pengajian Islam berdasarkan kepada kewibawaan dan keahliannya
dalam bidang falak. Bersesuaian dengan kepakaran beliau dalam bidang tersebut,
beliau telah ditugaskan untuk memberi kuliah-kuliah falak kepada pelajar dan
pensyarah, membantu pihak jabatan dalam perkara yang berkait dengan falak
seperti menentukan waktu solat, kenampakan hilal dan penentuan arah kiblat dan
menghasilkan karya dalam bidang falak syarie dan menyusun kelendar;
Dalam satu seminar Falak Syarie pada 22-24 Jan 1982 anjuran Jabatan
Syariah, Fakulti Pengajian Islam, UKM, beliau telah membentangkan satu kertas kerja
yang bertajuk “Perkembangan Ilmu Falak Syarie Selepas Zaman Rasulullah saw ”.
Pada penutup dan resolusi kursus tersebut beliau telah mengemukakan cadangan
dan syor. Antara yang dianggap terpenting ialah penubuhan Persatuan Falak
Syarie Malaysia. Tujuannya adalah untuk mengumpulkan semua peminat-peminat ilmu
falak dan medan bagi ahli falak bertukar-tukar fikiran.
Akhirnya dengan usaha beliau dan anak-anak muridnya, pada 1 Muharram
1404 H bersamaan 7 Okt 1983 M bertempat di Dewan Kuliah II, Fakulti Pengajian
Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia, mesyuarat pertama bagi penubuhan
persatuan tersebut telah diadakan. Mesyuarat kemudiannya bersetuju menubuhkan
Jawatan Kuasa Penaja bagi Persatuan Falak Syarie Malaysia (PFSM)[3] dan
beberapa port folio telah diwujudkan. Tuan Guru Haji Mohd Khair telah dilantik
menjadi penasihat kepada persatuan ini.
Pengaruh
Peristiwa penentuan awal Ramadhan pada tahun 1983 mungkin merupakan satu
peristiwa yang sangat bersejarah bagi peminat falak tanahair di mana ia turut
melibatkan Tuan Guru secara langsung. Pada tahun tersebut, negeri Perak dan
Johor menetapkan tarikh awal Ramadan 1403 pada 12 Jun. Sedangkan di peringkat Kebangsaan ditetetapkan awal Ramadan ialah pada 13
Jun 1983. Tuan Guru kemudiannya menulis surat kepada Ketua Pengarah
Pusat Islam bagi menyatakan pandangannya terhadap pernyataan Jawatankuasa Kecil bagi Menentukan awal Ramadan
dan Syawal supaya menerima
ketetapan resolusi Istanbul (pindaan). Mengikut
kiraan yang dilakukan oleh Jawatankuasa Menetapkan Awal Puasa dan Hari
Raya pada 11 Jun 1983, hari rukyatulhilal bersamaan 29 Syaaban 1403/1983 sela masa terbenam antara
bulan terbenam dan matahari berdasarkan hisab hakiki adalah lebih kurang 13 minit. Maka 1 Ramadan tidak dimulakan dengan 12
Jun kerana tidak memenuhi ketetapan resolusi Istanbul (pindaan), akan tetapi
dimulakan dengan 13 Jun 1983 di negeri-negeri selain Perak dan Johor.
Diriwayatkan Tuan Guru telah memaklumkan kenyataan akhbar mengenai anak bulan
yang menyatakan awal puasa sepatutnya bermula pada 12 Jun 1983 sesuai dengan
hasil mesyuarat 5 dan 25 April 1983 yang menimbangkan ketetapan resolusi
Instanbul (pindaan). Tuan Guru turut menulis surat kepada Yang Dipertua Jabatan Agama Islam Negeri Perak
berhubung dengan kenyataan tersebut. Pada pandangannya, walaupun anak bulan tidak berada di bawah resolusi Istanbul (pindaan) akan tetapi
anak bulan telah dapat dilihat di Pelabuhan Ratu, danPurakarta, Jawa Barat.
Pada waktu tersebut beliau berada di Tanjung Kadok menyaksikan gerhana
penuh. Bagi Tuan Guru, beliau berpegang kepada takrifan anak bulan yang telah
diajarkan oleh guru beliau, Shaykh Mohd Tahir yang menyatakan “…berikutan
dengan adanya hilal di atas ufuk Magrib selepas ghurub Matahari
petang sebelumnya….”
Dengan ertikata lain, walaupun anak bulan tidak memenuhi resolusi
Istanbul(pindaan), namun anak bulan pada 11 Jun 1983 berada di atas ufuk. Oleh yang
demikian, Tuan Guru juga telah berpuasa pada 12 Jun 1983 mengikut ketetapan negeri
Perak dan Johor dengan alasan pegangan takrifan anak bulan oleh gurunya. Beliau
juga diriwayatkan telah berpesan kepada ahli keluarganya agar memulakan puasa
12 Jun1983 sebelum beliau bertolak ke Indonesia pada 8 Jun 1983. Dalam suratnya
beliau mengesahkan titah perintah Sultan Perak itu adalah benar dan sah yang
menetapkan awal puasa pada 12 Jun 1983.
Penghormatan dalam bidang Falak
Tuan Guru telah telah diberi penghormatan untuk mewakili Malaysia dalam
Persidangan di Istanbul, Turki pada 27-30 November 1978. Turut bersama
dengannya dalam persidangan itu ialah Almarhum Dato’ (kemudian Tan Sri Syeikh Abdul Mohsin bin Haji
Salleh[4], Mufti Wilayah Persekutuan (pada ketika itu) dan Prof. Haji Abdul
Hamid Tahir, Pensyarah Fakulti Ukur, Universiti Teknologi Malaysia. Di antara resolusi yang merupakan buah
fikirannya yang kemudiannya terus menjadi kriteria kenampakan hilal hingga kini
ialah seperti berikut,
“Ijtimak matahari dan bulan tidak kurang dari 8 jam sebelum ghurub
matahari.”[5]
Khidmat kepakaran Tuan Guru dalam bidang falak terus ditagih apabila
Dewan Bahasa dan Pustaka berhasrat
hendak mewujudkan Satu Jawatankuasa Istilah Astronomi. Selain Tuan Guru,
tokoh-tokoh yang turut terlibat ialah seperti Datuk Kapten Hamzah Mohd Noor,
Dr. Mazlan Othman, Dr. Mustafa Din Subari[6] dan Prof. Haji Abdul Hamid Tahir. Tuan Guru telah
dilantik sebagai pakar rujuk dalam istilah-istilah falak syarie. Pada 18 Jun
1988, satu mesyuarat Ahli Jawatankuasa Istilah Astronomi telah dilaksanakan
buat kali pertama. Walau bagaimanapun Tuan Guru tidak dapat menghadiri
mesyuarat tersebut kerana uzur. Namun dalam suratnya kepada pihak DBP, beliau
telah menyatakan seperti berikut,
“Inisiatif oleh Dewan Bahasa dan Pustaka kali ini adalah sebagai
mengulangi hasrat saya yang terpendam sejak lama dulu untuk diistilahkan semua
perkataan astronomi dan dibukukan.”
Dalam isi suratnya tergambar semangat dan idea-idea beliau yang tidak
pernah padam dalam mengembangkan ilmu falak, walaupun keadaannya uzur pada
waktu itu. Diriwayatkan bahawa beliau juga tidak dapat menghadiri
mesyuarat-mesyuarat seterusnya namun pihak DBP tetap mengekalkan namanya
sebagai salah seorang dari ahli jawatankuasa tersebut dan mengirimkan
minit-minit mesyuarat dan daftar istilah-istilah yang telah diputuskan untuk
disemak oleh beliau.
Selain menjadi Ahli Jawatankuasa Istilah Astronomi, Tuan Guru juga adalah
merupakan salah seorang dari ahli jawatankuasa penetapan awal bulan Ramadhan, Syawal
dan Zulhijjah. Pada setiap kali mesyuarat penetapan awal bulan, Tuan Guru akan
membentangkan hasil pengiraan yang diperolehinya. Ahli jawatankuasa ini turut
terdiri dari Mufti, Pegawai-pegawai JAKIM dan Pegawai Jabatan Agama Islam
Negeri. Tuan Guru telah diminta untuk
menyusun takwim-takwim solat yang sistematik dan mudah bagi beberapa buah
negeri. Antaranya Johor, Kedah, Perak dan Kelantan. Sementara ada negara lain
seperti Singapura yang memintanya menyemak takwim yang telah disusun. Gaya
susunan takwin-takwimnya telah digunapakai hinggalah ke hari ini.
Anugerah
Sebagai mengenang jasanya yang sangat besar, Tuan Guru telah
dianugerahkan bintang kehormat dari beberapa negeri misalnya Kelantan, Kedah
dan Perak. Antara bintang yang dianugerahkan kepadanya ialah seperti Ahli
Mahkota Kedah (AMK), Kesatria Mangku Negara (KMK) dan Ahli Mahkota Perak (AMP)
Berpulang ke Rahmatullah
Pada 28 Oktober 1989 bersamaan 28 Rabiul Awal 1410 H (Sabtu) Tuan Guru
meninggal dunia di Hospital Besar Ipoh pada kira-kira jam 10.00 malam kerana
sakit barah gusi. Beliau disemadikan di tanah perkuburan orang Islam Kg.
Melayu, Sungai Rapat, Ipoh. Berita pemergiannya telah disiarkan di dada-dada
akhbar dan ahli keluarganya telah menerima kunjungan dan ucapan takziah yang
tidak putus-putus dari banyak pihak. Antara
warisan Tuan Guru yang sangat berharga ialah sejumlah 20 kotak bersaiz 6 inci X
12 inci X 15 inci setiap satu yang berisi koleksi-koleksi persendiriannya
khususnya tentang ilmu falak yang kini tersimpan di Arkib Negara Malaysia cawangan
Ipoh.
[1] Dalam satu riwayat lain
dikatakan bahawa Tuan Guru telah berguru kepada Shaykh Tahir sejak sebelum
Perang Dunia kedua hinggalah ke zaman pendudukan Jepun dan zaman BMA.
[2] Ditubuhkan pada bulan Rabiul Awwal, 1394 bersamaan dengan
bulan April, 1974 hasil dari keputusan persidangan Majlis Kebangsaan Bagi Hal
Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke 6 pada 16 Disember 1971 yang dipengerusikan
oleh Y.A.B Tun Abdul Razak bin Haji Hussein, Perdana Menteri Malaysia yang
ke-2. Cadangan bagi penubuhan Institut Dakwah ini telah disuarakan oleh beliau
ketika merasmikan Kursus Latihan Pegawai-pegawai Agama dan Mubaligh di Institut
Tadbiran Awam Negara (INTAN) Petaling Jaya
[3] Yang Di-Pertua PFSM yang pertama ialah Dr. Abdullah Ibrahim. Beliau dilahirkan pada
tahun 1936 di negeri Kedah. Tokoh ini mendapat pendidikan di Universiti Islam
Madinah, Arab Saudi, Universiti Ains Shams dan Univeristi al-Azhar di Mesir
dengan ijazah tertinggi Doktor Falsafah.
Sekembalinya ke tanah air, beliau
berkhidmat di universiti Kebangsaan Malaysia bermula dari tahun 1972 sehingga
1992. Beliau pernah di lantik menjadi Timbalan Dekan Fakulti Pengajian Islam,
Ketua Jabtan Syariah dan Ahli Senat UKM.
Dalam kegiatan bidang kewangan dan fiqh Islam beliau meruapan penasihat
kepada beberapa buah bank di Malaysia dan ahli majlis fatwa di peringkat
kebangsaan dan negeri. Dalam PFSM beliau telah menjawat jawatan Yang Di pertua
Persatuan bermula tahun 1981 sehingga tahun 1992. Beliau melepaskan jawatan sebagai Yang DiPertua yang
pertama kerana bertugas di negara Brunei Darusalam pada Oktober 1992. Tokoh ini
menjadi
penerima anugerah 'Anugerah Sheikh Tahir Jalaluddin' yang pertama sebagai
menghargai individu yang telah berjasa kepada Persatuan dan kemajuan ilmu falak
syar'i di Malaysia. Anugerah ini telah diwujudkan sempena perayaan dua dekad
penubuhan Persatuan. Tokoh yang berjasa ini telah kembali keRahmatullah pada
malam 6hb Februari 2009 dan telah dikebumikan pada keesokan harinya di Alor
Setar, Kedah
[4] Tokoh ini dilahirkan di Kubang
Semang, Bukit Mertajam, Pulau Pinang pada 17 Ogos 1930. Beliau merupakan Mufti
Wilayah Persekutuan yang pertama. Beliau meninggal dunia pada 7hb Februari 1986
bersamaan 27 Jamadil Akhir 1406 Hijrah pada usia 56 tahun. Beliau meninggalkan
seorang balu dan 5 orang anak
[5] Menurut
tulisan Mohd Zambri Zainuddin dan Mohd Saiful Anwar Mohd Nawawi dari Makmal Fizik Angkasa, Jabatan Fizik,
Fakulti Sains, Universiti Malaya, 50603 Kuala Lumpur,Malaysia dalam makalahnya
yang berjudul Asal Usul
Kriteria Imkanurukyah Malaysia, Brunei, Indonesia, Singapura (MABIMS)
Di Malaysia, Tuan Guru Haji Mohd Khair Taib adalah pelopor “kriteria 8 jam”
yang telah dipraktikkannya sebelum resolusi itu lagi iaitu bermula dari tahun
1972.
[6] Kini
Ketua Pengarah Agensi Angkasa Negara, Putrajaya
Gambar Tuan Guru terpampang di Utusan Qiblat
Tuan Guru bergambar kenangan bersama sahabat-sahabatnya
Pusara Tuan Guru di Ipoh, Perak
Rujukan
- http://zarqali.blogspot.com/2011/09/mengenang-tokoh-falak-al-marhum-tuan.html. Dicapai pada 24 September 2013
- http://www.falak-online.net/forum/viewtopic.php?t=104. Dicapai pada 24 September 2013
- http://aburedza.wordpress.com/2010/01/15/mengigati-guru-falak-saya-allahyarham-tuan-haji-ab-rahaman-b-hussain/. Dicapai pada 24 September 2013
- http://rukyatulhilal.org/makalah/kedudukan-ilmu-falak-dalam-islam.html. Dicapai pada 24 September 2013
- http://groups.yahoo.com/neo/groups/falak-net/conversations/topics/3777. Dicapai pada 24 September 2013
- http://www.islam.gov.my/bhg/bahagian-dakwah/main. Dicapai pada 25 Oktober 2013
- http://infad.usim.edu.my/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1468. Dicapai pada 25 Oktober 2013
- http://www.falaksyari.org/aciium/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=34. Dicapai pada 25 Oktober 2013
- http://www2.angkasa.gov.my/index.php?option=com_wrapper&Itemid=255. Dicapai pada 25 Oktober 2013
- http://astronomi-falak.blogspot.com/2009/02/dr-abdullah-ibrahim-kembali.html. Dicapai pada 25 Oktober 2013
- http://www.scribd.com/doc/135299559/Asal-Usul-Kriteria-Imkan-Al-rukyah-Malaysia-Oleh-Mohd-Zambri-Zainuddin. Dicapai pada 25 Oktober 2013
No comments:
Post a Comment