Nama sebenar
tokoh yang terlalu akrab dengan panggilan Tuan Guru Mat Saman Kati ini ialah
Muhammad Yusuf Khan bin Muhammad Abdul Karim Khan bin Muhammad Janu Khan bin
Muhammad Abdul Wali Khan. Diriwayatkan bahawa Tuan Guru ketika kecil tegar
menangis. Setelah mengikut pandangan orang tua-tua, namanya ditukar kepada
Muhammad Saman yang mengambil nama sempena nama nenda sebelah bondanya.
Berdasarkan kepada namanya, dapatlah ditelusuri keturunannya yang dikatakan
berasal dari Afghanistan. Namun setelah moyang sebelah atasnya berkahwin dengan
orang tempatan di Batu Kurau, generasi-generasi selepasnya dikatakan banyak
bercampur dengan susur galur dari Patani sehingga akhirnya nama Khan tidak lagi
digunakan.
Tuan Guru
dilahirkan pada 15 September 1922 di Kampung Relau Berdiri, Batu Kurau, Taiping. Beliau menerima pendidikan awal di
Sekolah Melayu Kampung Sungai Akar, Batu Kurau sehingga darjah lima. Kemudian,
beliau diterima menjadi guru pelatih di sekolah berkenaan. Namun, jawatan tersebut sempat
disandang selama tiga bulan sahaja setelah beliau beralih arah untuk menimba
ilmu agama. Tempat yang ditujunya ialah Madrasah Mariah yang terletak di Bukit
Chandan, Kuala Kangsar. Madrasah Mariah adalah merupakan madrasah terawal yang
dibuka di Kuala Kangsar dimana selepasnya Madrasah Idrisiah pula ditubuhkan. Di
Madrasah tersebut, Tuan Guru berpeluang menimba ilmu kepada beberapa ulama
ternama antaranya seperti Shaykh Abdullah Fahim dan Shaykh Nawawi Janggut
Merah. Tuan Guru tidak lama belajar di situ. Setelah setahun berada di Kuala
Kangsar, Tuan Guru menyambung pengajian di Madrasah Rushdiah, Kampung Jelai,
Batu Kurau. Di madrasah ini, Tuan Guru belajar selama enam tahun (1936-1942)
dengan mempelajari ilmu pidato (pengucapan awam), mantik dan mendalami ilmu
tasawwuf dan tariqat khususnya tariqat Naqsyabandiyyah.
Setelah tamat
pengajian di Madrasah Rushdiah, Tuan Guru mengajar sambilan di kampungnya. Di
samping itu, beliau bekerja sebagai petani mengerjakan sawah dan bercucuk
tanam. Selama tiga tahun beliau melakukan kegiatan tersebut sebelum berpindah
ke Sungai Siput Utara pada tahun 1945. Di Sungai Siput Utara, Tuan Guru
ditawarkan mengajar di Sekolah Agama Rakyat, Batu Satu, Jalan Lasah. Apabila
sekolah tersebut diambilalih dan dikendalikan oleh kerajaan, Tuan Guru sekali
gus diserap menjadi guru kerajaan. Tugas utamanya mengajar membaca Al-Quran,
fardhu ain dan lain-lain. Setelah beberapa tahun mengajar di Sungai Siput
Utara, keinginan untuk mendalami ilmu agama telah menyebabkan Tuan Guru
berangkat ke Makkah dengan menaiki kapal pada tahun 1950.
Di Kota Suci
Makkah, Tuan Guru melanjutkan pelajaran di Madrasah Darul Ulum. Di situ, beliau
mendalami ilmu tafsir Al-Quran, hadith, sejarah
Islam, bahasa Arab dan ilmu-ilmu yang bersangkutan
dengan Agama Islam. Setelah beberapa tahun Tuan Guru berada di Makkah, Tuan
Guru pulang semula ke Tanah Melayu dengan azam hendak menabur jasa kepada anak
bangsa. Pada tahun 1954, Tuan Guru dilantik menjadi mudir Madrasah Nurul
Kamaliah, Kati, Kuala Kangsar. Ketika berada di Kati, Tuan Guru menonjolkan
bakatnya dengan menyampaikan syarahannya yang bernas. Masyarakat tertarik
kerana cara penyampaian syarahannya yang lantang, terus-terang dan
diselang-selikan dengan unsur-unsur kelakar. Menurut riwayat beberapa orang muridnya,
Tuan Guru seorang yang bijak berkelakar, menyindir dan mengecam secara halus
dalam setiap syarahan agama dengan tujuan menyeru ke arah kebaikan. Sikapnya
yang lekas mesra, ramah serta mempamerkan kematangan berfikir ketika mengupas
persoalan agama yang dikemukakan kepadanya, menyebabkan Allahyarham disanjung
oleh masyarakat. Faktor inilah yang melenyapkan nama asal beliau sebaliknya
timbul pula gelaran Tuan Guru Mat Saman Kati yang kian hari semakin tersohor. Kegiatan
dakwahnya yang sebelum ini hanya tertumpu di Kati kini melebar ke seluruh
Negeri Perak Darul Ridzuan terutama kawasan di sebelah utara Semenanjung.
Tambahan pula, tugas suci itu mendapat dorongan dan dukungan Jabatan Agama
Islam Perak. Namanya turut menjadi sebutan apabila ia menjadi tenaga pengajar
di surau Tuan Guru Haji Ahmad di Sungai Petai, Bukit Gantang. Tenaga pengajar
di surau tersebut lazimnya dipilih berdasarkan kewibawaannya memandangkan ramai
di antara hadirin yang datang ke surau itu adalah di kalangan alim ulama. Sebab
itulah majlis tersebut dikenali sebagai Ijtima'
Ulama Wal Muzakarah Bulanan.[1] Almarhum Tuan Guru Haji
Ahmad yang pernah menjadi Ahli Majlis Fatwa Perak adalah seorang tokoh yang
sangat dihormati kerana keahliannya dalam bidang agama. Beliau adalah ayahanda
kepada Dato' Seri Haji Hassan Bin Haji Ahmad, kini memegang
jawatan Mufti Pulau Pinang dan Dato’ Haji Saleh Ahmad, salah seorang ahli panel
kajian Syariah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia.
Pada tahun
1964, Almarhum Sultan Idris Iskandar Shah melantik Tuan Guru menjadi guru agama
khas di Istana Iskandariah, Bukit Chandan, Kuala Kangsar. Jawatan itu disandangnya
sehingga tahun 1970. Dengan perkenan Sultan Perak, Tuan Guru dilantik menjadi
Ahli Dewan Negeri Perak (Majlis Penasihat kepada Sultan Perak) mulai tahun 1978
hingga 1980. Pada 1 April 1986, Allahyarham dilantik menjadi Orang Besar 16
bergelar Toh Paduka Indera yang bertanggungjawab menjadi penasihat Sultan Perak
mengenai Agama Islam. Kemudian, beliau terpilih pula sebagai salah seorang
anggota Jawatankuasa Syariah Negeri Perak.Jawatan lantikan Sultan Perak ini
berkekalan sehingga akhir hayatnya. Salah satu keputusan Jawatankuasa Syariah
Negeri yang melibatkan peranan Tuan Guru ialah tentang fatwa zakat gaji/pendapatan. Fatwa
yang dikeluarkan pada 22 Mac 1990 itu menyatakan
"Bahawa gaji atau pendapatan termasuk dalam kategori
yang wajib zakat apabila cukup nisab dan haul itu adalah merupakan syarat yang
diittifaqkan oleh Jumhur Ulama dalam mazhab yang empat. Syarat ini tidak
berlaku pada gaji atau pendapatan maka gaji atau pendapatan tidak wajib
zakat." Keterangan dan hujahnya
adalah seperti berikut;
KEPUTUSAN JAWATANKUASA SYARIAH NEGERI PERAK TENTANG ZAKAT
ATAS PENDAPATAN(GAJI)
1. TUJUAN.
1.1. Kertas ini dikemukakan untuk menjelaskan keputusan
Jawatankuasa Syariah Negeri Perak mengenai zakat atas pendapatan (gaji)
2. LATAR BELAKANG.
2.1. Jawatankuasa Syariah Negeri Perak telah bermesyuarat
pada 25 Syaaban 1410 bersamaan 22 Mac 1990 kali ke 113 telah membincang
meneliti dan membahas perkara berkenaan .
2.2 Mesyuarat tersebut telah dihadiri oleh ahli-ahli
mesyuarat seperti berikut:-
2.2.1 SS Dato" Seri (Dr ) Hj Harussani bin Haji
Zakaria - Pengerusi
2.2.2 SF Tuan Hj Hasbullah bin Hj Ahmad (Kadi Besar )
2.2.3 YDH Toh Paduka Indera Tuan Hj Mohd Saman bin
Mohamed
2.2.4 AF Dato" Abdul Rahman bin Osman
2.2.5 AF Tuan Hj Yahya bin Mohamed
2.2.6 AF Prof Madya Hj Mohd Salleh Hj Ahmad
2.2.7 Tuan Hj Zulkarnain bin Hj Ahmad
3. PERBINCANGAN HUJJAH DAN ALASAN
3.1 Ahli Mesyuarat bersetuju sebulat suara bahawa
pendapatan dan gaji termasuk dalam kategori المال المستفاد berdasarkan petikan dari kitab الفقه الإسلامى و أدلته juzuk 2 mukasurat
864 "المطلب الثانى زكاة كسب العمل والمهن الحرة : العمل : اما حر غير مرتبط بالدولة كعمل الطبيب والمهندس والمحامى والخياط والنجار وغيرهم من أصحاب المهن الحرة . واما مقيد مرتبط بوظيفة تابعة للدولة او نحوها من الموئسسات والشركات العامة او الخاصة , فيعطى الموظف راتبا شهريا كما هو معروف . والدخل الذى يكسبه كل من صاحب العمل الحر والموظف ينطبق عليه فقها وصف "المال المستفاد " Zakat gaji dan pekerjaan bebas
Pekerjaan terbahagi kepada dua kumpulan, sekumpulan yang tidak berkaitan dengan
kerajaan (bekerja sendiri) seperti profesion doktor, jurutera, peguam, tukang
jahit, tukang kayu dan lain-lain pekerjaan swasta. Sekumpulan lagi ialah
pekerjaan yang berkaitan dengan kerajaan seperti institusi -institusi dan
syarikat-syarikat samada yang umum atau yang khas di mana pegawainya diberi
gaji bulanan. Gaji yang diperolehi oleh orang yang makan gaji dengan kerajaan
atau swasta adalah disebut oleh ahli feqh sebagai "al-mal al
mustafad" (harta perolehan)
3.2 Ahli Mesyuarat juga bersepakat bahawa salah satu
syarat yang perlu untuk dipenuhi dalam pembayaran zakat adalah haul berdasar
kepada dalil - dalil di bawah :- لا زكاة فى مال حتى يحول عليه الحول رواه الدار قطنى والبيهقى من حديث ابن عمر . Tidak dikenakan zakat bagi harta
yang tidak sempurma haulnya
3.3 Ahli mesyuarat bersependapat bahawa syarat zakat bagi
المال المستفاد memerlukan haul berdasarkan hadith :- من استفاد مالا فلا زكاة عليه حتى يحول عليه الحول عند ربه رواه الترمذى
Sesiapa yang mendapat perolehan harta , tidak dikenakan zakat atas harta
perolehannya sehinggan sempurna haulnya di sisi Tuhannya. Juga berdasarkan
petikan dari kitab الفقه الإسلامى و أدلته للدكتور وهبه الزحيلى الجزء الثانى :- والمقرر فى المذاهب الاربعة انه لا زكاة فى المال المستفاد حتى يبلغ نصابا ويتم حولا ويزكى فى رأى غير الشافعية المال المدخر كله ولو من آخر لحظة قبل انتهاء الحول بعد توفر اصل النصاب Ditetapkan dalam mazhab yang empat
bahawa "al mal al mustafad " tidak dikenakan zakat sehinggalah ia
mencukupi nisab dan genap haul . Ulama’ selain mazhab Syafi’i mengatakan
seluruh harta yang disimpan hendaklah dikeluarkan zakat jika cukup nisab
walaupun di saat akhir sebelum habis haul
3.4 Ahli mesyuarat berpendapat menqiaskan haul zakat
pendapatan dengan zakat tanaman berdasarkan ayat وآتوا حقه يوم حصاده serta pada masa yang sama meletakkan
kadar zakat 2.5% berdasarkan zakat emas perak adalah قياس مع الفارق . Penentuan zakat memerlukan kepada
nas berdasarkan kepada keterangan di bawah :- المدار فى الزكاة على ورود النص و لامدخل للقياس فى ذلك الحاوى للفتاوى جز1 ص136 Perbincangan dalam penetapan zakat
adalah didasari dengan datangnya nas dan tiada ruang untuk menggunakan qias. مسئلة لا زكاة فى التين . قال فى الروضة : بلا خلاف وهو مشكل لانه فى معنى العنب بل اولى الجواب : المدار فى الزكاة على ورود النص , لا مدخل للقياس فى ذلك ولم يثبت ايجابها فى التين . الفتاوى للسيوطي جزء 1 ص132 Masalah pada
menyatakan tiada dikenakan zakat pada buah tin. Berkata Imam Nawawi dalam kitab
Raudhah : Tanpa khilaf dan ia termasuk dalam persoalan yang masih samar kerana
ia diertikan seperti buah anggur bahkan lebih dari buah anggur. Jawapan :
Perbahasan dalam zakat tertakluk kepada datangnya nas. Tiada peranan qias di
situ dan tidak sabit wajib mengeluarkan zakat pada buah tin
3.5 Ahli mesyuarat berpendapat zakat الأثمان (الذهب والفضة ) memerlukan
syarat haul berdasar hujjah berikut :- واما الاثمان فشيئان الذهب والفضة )) وشرائط وجوب الزكاة فيها خمسة اشياء الاسلام والحرية والملك التام والنصاب والحول وهو كما فى المحكم سنة كاملة وانما اشترط لخبر لا زكاة فى مال حتى يحول عليه الحول ) وهو وان كان ضعيفا مجبور بآثار صحيحة عن الخلفاء الاربعة وغيرهم . اه . الباجورى : جزء 1 ص 262 263 Adapun ( الأثمان ) ia merupakan emas dan perak. Syarat
wajib zakat padanya ada lima iaitu Islam, Merdeka, Milik sempurna, cukup nisab
dan cukup haul iaitu cukup setahun berdasarkan hadith " tidak perlu zakat
pada harta kecuali sempurna haul " walaupun hadith ini dhaif tetapi telah
ditampung oleh athar sahabi yang sahih dari sahabat yang empat serta yang
lain-lain. الحديث : عن على رضى الله عنه وساق حديثا الى ان قال : فإذا كانت لك مائتا درهم و حال عليها الحول ففيها خمسة دراهم . وليس عليك شيئ حتى تكون لك عشرون دينارا , فإذا كانت لك عشرون دينارا وحال عليها الحول ففيها نصف دينار فما زاد فبحساب ذلك . رواه ابو داود وصححه البخارى Al hadith : Daripada Ali RA dalam hadith yang panjang
sehingga kata-katanya : Apabila kamu ada 200 dirham dan cukup haul maka
zakatnya 5 dirham dan tidak dikenakan zakat ke atas kamu sehingga kamu memiliki
20 dinar dan cukup satu haul maka zakatnya adalah separuh dinar , begitulah
kiraan zakat seterusnya
3.6 Ahli mesyuarat bersetuju bahawa seluruh kitab-kitab
ulama" As Syafiiyyah, Hanabilah, Malik, Hanafiah dan jumhur Sahabat dan
Tabiin mewajibkan zakat emas, perak, binatang ternakan kerbau, lembu, kambing
dan unta dengan cukup nisab dan haul cuma sebahagian kecil daripada sahabat
yang kecil dan tabiin yang berpendapat harta-harta seperti wang ringgit, emas
perak, dan binatang ternakan wajib dikeluarkan zakatnya apabila sempurna nisab
tanpa mengira haul. Ini adalah pendapat Daud Az Zohiri. Kita diminta oleh
Rasulullah SAW untuk berpegang kepada pesanan beginda SAW : عليكم بسنتى وسنة الخلفاء الراشدين المهديين تمسكوا بها وعضوا عليها بالنواجذ. رواية ابو داود جزء 17 "wajiblah
ke atas kamu untuk berpegang dengan sunnahku dan sunnah khulafa' Ar
Rasyidin Al Mahdiyyin dan berpegang teguhlah dengannya seperti kamu
menggigitnya dengan geraham kamu" Ada beberapa kategori harta yang
diwajibkan zakat tanpa haul seperti terkandung dalam keterangan di bawah :- ضابط : لا يعتبر الحول فى الزكاة فى سبعة أشياء : زكاة الزروع والثمار والمعدن والركاز والفطر وزيادة الربح في التجارة والسخال اذا ماتت امهاتها او كملت النصاب Tidak diambil
kira haul itu pada zakat tujuh perkara : tanam-tanaman, buah-buahan, galian,
rikaz, fitrah, lebihan untung perniagaan, anak kambing apabila kematian emaknya
atau sempurna nisabnya
3.7 Ahli mesyuarat berpendapat tidak berlaku zakat atas
pendapatan atau gaji di zaman Khulafa' Arrasyidin
4. KEPUTUSAN JAWATANKUASA SYARIAH
4.1. Mesyuarat Jawatankuasa Syariah Negeri Perak kali ke
113 pada hari Khamis 22hb Mac 1990 bersamaan 25hb Syaaban 1410 bersetuju
sebulat pendapat iaitu المال المستفاد itu wajib zakat apabila cukup nisab
dan haul kerana haul itu adalah merupakan syarat yang diittifaqkan( دإتفاقكن) oleh
Jumhurul Ulama" ) جمهور العلماء (dalam mazhab yang empat).
Tuan Guru
kemudiannya mendirikan sebuah madrasah yang dikenali dengan nama Madrasah Islahiah
as-Sammaniyah (اﻟﻤﺪرﺳﻪ إﺻﻟﺎﺣﻴﻪ اﻟﺴﻤﺎﻧﻴﻪ) di Batu 4½
Kampong Pasir, Taiping pada tahun 1975
dan mengambil keputusan untuk terus menetap di situ.
Di samping
berdakwah, Tuan Guru aktif mengarang kitab dan buku. Antara kitab yang
dihasilkannya ialah Masailatul Tauhid (selok-belok ilmu tauhid), Utusan Ibadat
(ilmu amal ibadat mengikut Ahli Sunnah Wal Jamaah), Ajaran Tasawuf dan Tarekat
(ilmu sufi), Al-Ruddun Ala Ahlil Bidaah, Masalah Agama Dari Segi Ibadah,
Attariq Ilahi, Addulai-Lu Maarifah, Panduan Individu dan Ghayatul Maksud dan
Ilmu Tasawuf serta sebuah buku bercorak memoir; Lawatan Ke Mesir.
Tuan Guru dikenali masyarakat
sebagai ahli dalam bidang tasawwuf dan tariqat. Bahkan beliau banyak menulis
dalam bidang tersebut berbanding bidang-bidang lain. Tuan Guru merupakan
mursyid tariqat Sammaniah. Beliau juga diriwayatkan mempunyai ijazah tariqat
Syatariyyah dan Khalwatiyyah. Sanad tariqatnya dikatakan sampai kepada Tuan
Guru Che Doi[2] mengikut jalur Shaykh Daud
Abdullah al-Fathani.
Tuan Guru
mempunyai ramai sahabat dari kalangan para alim ulama yang sezaman dengannya.
Antaranya ialah seperti almarhum Tuan Shaykh Daud Malau rakan seperguruannya di
Makkah, almarhum Tuan Guru Haji Ja'afar Al-Hafiz dan almarhum Tuan Guru Haji
Abdul Hamid dari Pondok Padang Lalang Bukit Mertajam, Pulau Pinang dan ramai
lagi. Anak-anak muridnya ramai yang menjadi tokoh terkenal di kawasan
masing-masing. Antara yang menabur jasa di bumi Perak ialah seperti almarhum
Dato Tuan Guru Haji Abdul Latif Abdul
Rahman yang sinonimnya dengan panggilan Pak Teh Keroh[3].
Ketika hayatnya, beliau mentadbir madrasah yang diasaskannya sendiri di kampung
halamannya iaitu Madrasah
Ad Diniah Al Latiffiah. Beliau juga adalah salah seorang Ahli
Jawatankuasa Syariah di Jabatan Mufti
Kerajaan Negeri Perak. Seorang lagi tokoh yang tidak kurang
terkenalnya yang merupakan anak murid Tuan Guru ialah almarhum Tuan Guru
Haji Sabran bin Haji Asmawi. Beliau pernah menjadi mudir Ma’ahad ar-Ridhwaniah, sekolah agama yang
terletak di Telok Medan, Bagan Serai. Namun namanya lebih dikenali dalam arena
politik setelah menjawat pelbagai jawatan penting dalam Parti Islam Se-Malaysia
(PAS) peringkat negeri. Jawatan tertinggi yang disandangnya ialah sebagai
Pesuruhjaya PAS peringkat negeri Perak. Beliau pernah menjadi wakil rakyat
Gunung Semanggol setelah menang kerusi DUN pada tahun 1999.
Tuan Guru dianugerahkan darjah Dato’ Paduka
Mahkota Perak (DPMP) yang membawa gelaran Dato’ dan Pingat Jasa Kebaktian (PJK)
serta dinobatkan sebagai Tokoh Maal Hijrah Negeri Perak Darul Ridzuan bagi
tahun 1409H/1988M oleh Kerajaan Perak atas jasanya yang sangat besar kepada
pembangunan agama di negeri Perak. Tuan Guru akhirnya berpulang ke Rahmatullah pada
hari Selasa, 2 Mei 1995 bersamaan 2 Zulhijjah 1415H di Kamunting, Taiping.
Rujukan
1. http://ms.wikipedia.org/wiki/Muhammad_Saman_Bin_Muhammad.
Dicapai pada 20 September 2013
2. http://hanya-diriku.blogspot.com/2009/05/harakah-tidak-hiraukan-kesahihan-fakta.html.
Dicapai pada 20 September 2013-09-20
3. http://lenggongla.blogspot.com/2009/07/ustaz-mat-saman-kati.html.
Dicapai pada 20 September 2013
4. http://alamsufisma.blogspot.com/2009/07/coretanku-yang-terawal.html.
Dicapai pada 20 September 2013
5. http://surauahmadi.blogspot.com/.
Dicapai pada 20 September 2013
6. http://kafataiping.blogspot.com/2011/06/senarai-sekolah-rendah-agama-rakyat.html?zx=a4eb34c14520b46.
Dicapai pada 11 Oktober 2013
- Fatwa Kerajaan Negeri Perak. Diwartakan . Tarikh Diwartakan: 16 Feb,
2004. Nombor Rujukan: MNPk A 351/14/5(44).PU.Pk 07/2. Akta/Enakmen: No:
165 Jil:57 Bil:5. Boleh dicapai di http://www.e-fatwa.gov.my/perak?page=1
[1]
Belakangan ini, Ijtimak Wal Muzakarah
Bulanan telah dibuka kepada orang awam dengan tujuan menggalakkan masyarakat
mendalami ilmu agama khususnya kitab-kitab turath
[2]
Nama sebenarnya ialah Tuan Guru Haji Ismail Che Dol bin
Musthafa Al Fathani
[3]
Kerana ia tinggal di Keroh,
Perak
Kitab karangan Tuan Guru
Tuan Guru di maktabahnya
No comments:
Post a Comment