Tokoh ulama yang dianggap sangat berpengaruh
dalam istana Perak setelah Perak menerima kemasukan Residen British ialah Haji
Wan Muhammad Wan Hussain. Tokoh ini bagaimanapun bukanlah anak jati Perak
sebaliknya berasal dari negeri Kelantan dan mempunyai susur galur keturunan
yang berdiam di Patani. Atas sebab itu, ia turut memakai laqab Fathani
menandakan asal-usulnya dari tempat yang melahirkan ramai ulama terkemuka di
rantau ini. Walaupun tidak berasal dari negeri Perak, namun hampir separuh
usianya dihabiskan di negeri tersebut hinggalah ia tutup usia pada tahgun 1929.
Nama penuh tokoh ini ialah Haji Wan
Muhammad @ Ahmad bin Haji Wan Hussain bin Haji Wan Muhammad Nur Marbo
al-Fathani. Nama Marbo atau Merebo adalah merujuk kepada sebuah tempat
di Patani yang merupakan asal-usul datuk neneknya. Datuk neneknya kemudian
berhijrah ke negeri Kelantan lalu membuka sebuah tempat di Pasir Puteh. Tempat
itu juga kemudiannya dikenali sebagai Merbol, Pasir Putih, Kelantan sempena
nama Marbo di Patani. Tokoh ini dilahirkan di Kampung Saring yang terletak
dalam Mukim Merbol, Pasir Puteh sekitar tahun 1848M/1264H. Jika benarlah tahun
kelahiran tersebut, bermakna ia sezaman dengan seorang lagi tokoh ulama yang
turut menyumbang bakti di negeri Perak iaitu Shaykh Muhammad Saleh
al-Minangkabawi. Dari segi tahun meninggalnya, Shaykh Wan Muhammad diriwayatkan
berpulang ke Rahmatullah pada hari Rabu, 11 Jumadil Akhir 1348 H/13 November
1929M, riwayat lain menyebut pada 11 November 1929M.[1]
Pendidikan
Shaykh Wan Muhammad dipercayai mendapat
pendidikan awal dari seorang lagi ulama besar Patani yang bermastautin di
negeri Terengganu iaitu Tuan Hasan Besut[2] (nama
penuhnya ialah Shaykh Wan Hasan bin Wan Ishaq al-Fathani). Selanjutnya ia menimba ilmu kepada Tuan
Pangkalan Tangga (nama penuhnya ialah Wan Ismail bin Wan Ahmad al-Fathani)[3]
dan Sayyid Abdus Salam. Belum puas dengan ilmu yang dikecapinya, beliau
kemudian menyambung pengajiannya ke Makkah dalam usaha mendalami ilmu agama
dalam pelbagai bidang. Guru-gurunya di Makkah sangat ramai, antaranya termasuklah
Shaykh Ahmad al-Fathani yang sangat masyhur disebut orang di kala itu walaupun umurnya
jauh lebih muda daripada beliau.
Ketika di Makkah, beliau berkesempatan berguru
dengan Shaykh Uthman Senik, ulama Kelantan yang kemudian menjadi Mufti Kerajaan
Pahang. Diriwayatkan Shaykh Wan
Muhammad turut mendalami ilmu pendekar atau seni mempertahankan diri namun
tidak diketahui dengan jelas dengan siapa ia menimba ilmu tersebut.
Pulang ke
tanahair
Selepas sekian lama berada di Makkah, beliau kembali
ke Kelantan dengan azam untuk menyebar ilmu kepada anak bangsa. Antara yang
bersama-sama dengannya ialah Tok Bachok Pasir Mas, Tok Kemuning Tua, Senik
Salleh, Seligi, Pasir Puteh, Muhammad Akib Sharif (Pangkal Gerap, Pasir Mas),
Yusuf Husain (Tubir Kubor Gertak Kecupu, Kota Bharu), Nik Wan Daud Wan Sulaiman
(Mufti Kerajaan Kelantan pertama) dan Muhammad Said Khatib Jamaluddin (Datuk
Sen Diraja). Kesemua tokoh ini berganding bahu menyusun strategi dengan menubuh
institusi pondok ditempat masing-masing.
Hijrah
Shaykh Wan Muhammad bagaimanapun tidak lama
berada di Kelantan. Diriwayatkan, selepas berlakunya bencana ‘Angin Besar’ yang
terjadi sekitar pertengahan tahun 1880-an Shaykh mula berkira-kira untuk
berhijrah ke negeri lain. Shaykh cenderung untuk berhijrah ke negeri Perak
setelah dipelawa oleh dua orang sahabat karibnya yang telah pun menetap di
negeri itu. Salah seorang sahabatnya yang dikenalpasti ialah Tuan Guru Haji
Yunus Muhammad Akib. Seorang lagi sahabatnya dikatakan tinggal di Kampung
Bandar, Teluk Intan. Boleh jadi tokoh yang dimaksudkan ialah Shaykh Muhammad
Saleh al-Minangkabawi.
Shaykh Wan Muhammad dikatakan berhijrah ke negeri
Perak ketika Sultan Yusuf Sharifuddin Muzaffar Shah (Sultan ke-27 negeri
Perak) sedang memerintah. Baginda merupakan Sultan Perak yang paling singkat
memerintah negeri Perak. Diriwayatkan baginda mangkat pada tahun 1887 iaitu
tahun yang sama baginda ditabal menjadi Sultan. Shaykh Wan Muhammad datang ke
negeri Perak dengan berjalan kaki dari negeri Kelantan. Sebelum berhijrah,
beliau dipercayai telah berkahwin dan mendapat seorang anak. Dari Kelantan,
beliau berjalan merentasi Banjaran Titiwangsa bergerak menuju ke Kampung Bandar
untuk bertemu dengan sahabatnya. Dari Kampung Bandar, beliau terus bergerak
menuju ke Malim Nawar, tempat Tuan Guru Haji Yunus bermukim. Disitu, beliau
dikatakan telah berkahwin. Sementara dalam satu riwayat lain, Shaykh dikatakan
menetap di Tanjung Tualang setelah sampai di negeri Perak. Shaykh dengan dua
sahabatnya kemudian berbincang tentang aktiviti dakwah dan ilmu di negeri
Perak. Hasil perbincangan itu, Shaykh bersetuju untuk berpindah ke Sayong
dengan tujuan untuk menyebar dakwah dan ilmu di kawasan itu. Kebetulan, Sayong
pada masa itu menjadi tempat persemayaman Sultan Perak. Karisma beliau ketika
menyampaikan syarahan agama di kawasan-kawasan sekitar tempat tinggalnya
akhirnya sampai kepada pengetahuan Sultan. Shaykh kemudian dijemput mengajar di
istana.
Shaykh seorang yang sangat tegas dan tidak takut
berhadapan dengan pemerintah. Pernah satu ketika Shaykh dijemput hadir ke
istana untuk berbuka puasa. Disamping berbuka puasa, tanpa pengetahuan Shaykh
majlis tersebut dirancang untuk diselang-selikan dengan majlis hiburan. Dengan
takdir Allah, majlis hiburan itu tidak dapat diadakan. Shaykh dengan penuh rasa
tanggungjawab menggantikan majlis tersebut dengan majlis membaca al-Quran dan menghurai
isi kandungan sebuah kitab tasawwuf. Ketika menghurai kitab tasawwuf itu, tanpa
berselindung Shaykh menyatakan dengan tegas tentang tanggungjawab yang perlu
dilaksana oleh seorang ulama selaku pewaris Nabi dan tanggungjawab seorang
Ketua Negeri seperti Raja atau Sultan yang sepatutnya perlu selaras mengikut
kehendak Islam. Sultan Yusuf langsung
tidak murka dengan teguran shaykh sebaliknya suka dengan cara pengajaran Shaykh
yang tegas itu lalu menitahkan agar Shaykh terus mengajar di istana di samping
mengajar di kawasan-kawasan sekitar istana.
Shaykh amat menentang amalan atau adat yang bercanggah dengan agama.
Tanpa mengira pangkat atau darjat, Shaykh dengan tegas membenteras amalan
tersebut. Dalam satu peristiwa, Shaykh telah menulis surat kepada Residen
British tentang ketidakpuashatiannya terhadap amalan “main berhantu” yang
menurutnya sangat bercanggah dengan hukum agama. Katanya dalam surat itu kepada
Residen (seperti yang terakam dalam catatan Frank Swettenham, seorang pegawai
British ketika berada di Perak dalam karyanya yang berjudul Malay Sketches),
Pertama puji-pujian bagi Tuhan, yang memberi
segala yang baik, yang maha mengasihani semua hambanya.
Dari Haji Wan Muhammad, Tok Guru Kepada Yang Maha
Mulia Sultan Perak, kepada Tuan Residen yang mentadbir Kerajaan Perak.
Seluruh dunia ini di dalam tangan Tuhan Yang Maha
Agung, Dia memberinya sebagai warisan kepada sesiapa yang Dia suka di antara
hambanya. Agama yang benar juga datangnya dari Tuhan, dan Syurga itu balasan
orang Yang takutkan Tuhan. Keredaan dan kedamaian adalah untuk mereka yang
menurut jalan yang lurus, dan merekalah pada akhirnya nanti akan menemui keagungan
yang sebenar. Tidak ada Raja yang boleh membuat baik, tidak ada yang lebih
berkuasa kecuali dengan pertolongan Tuhan Yang Maha Agung dan juga Yang Maha
Kuasa.
Saya memberi sepuluh ribu salam. Saya ingin tahu
tentang amalan berhantu, membuat diri seseorang menjadi gila dan hilang
pertimbangan, seperti yang menjadi adat Raja dan Penghulu di Negeri Perak ini,
adakah ini betul menurut agama Tuan, Tuan Residen, atau adakah ini salah?
Kerana amalan yang demikian adalah dosa tidak terampun dalam agama Islam,
kerana orang-orang yang mengamalnya hilang pertimbangan dan membazir barang
dengan tidak bersebab; ada yang mencampakkannya ke dalam air, ada yang
menaburkannya ke dalam hutan. Bagaimanakah kelakuan yang demikian dianggap
dalam agama tuan?
Tuan residen, adakah salah atau benar? Saya ingin
tuan memberikan saya jawapan, kerana amalan yang seperti ini sungguh
menyeksakan orang miskin. Penghulu mengutip wang dari rakyat, kemudian mereka
membuat persiapan besar-besaran untuk makanan, menyembelih kerbau atau ayam,
dan semua ini dibuang seperti yagn telah saya sebut. Menurut agama Muhammad,
adat-adat ini membawa kemusnahan.
Saya memberi berbanyak-banyak salam, janganlah
tuan tersinggung, kerana saya tidak faham ada tuan, Tuan Residen.
(Tandatangan) HAJI MUHAMMAD WAN HUSSAIN."
Pengaruh dalam
istana
Setelah Sultan Yusuf mangkat, Raja Idris ibn Raja Bendahara Alang Iskandar (Marhum Teja) ditabal menjadi Sultan dengan
memakai gelaran Sultan Idris
Murshidul'Adzam Shah. Apabila baginda menaiki takhta, baginda menitahkan Shaykh
agar terus mengajar di istana seperti yang dilakukannya ketika zaman Sultan
Yusuf dahulu.
Malah hubungan Shaykh dengan istana menjadi semakin rapat berikutan
Sultan sendiri amat gemar berdamping dengan alim ulama. Apabila pusat pemerintahan
kerajaan berpindah dari Sayong ke Bukit Chandan, Shaykh dan ahli keluarganya
juga turut berpindah. Sultan Idris turut berkenan mengurniakan tanah di kawasan
Lembah Masjid Bukit Chandan kepada Shaykh dan ahli keluarganya dengan harapan
Shaykh dapat memajukan kawasan tersebut sebagai pusat perkembangan ilmu agama.
Shaykh memanfaatkan tanah itu dengan membina madrasah dan pondok. Kesan-kesan
perkembangan ilmu seperti madrasah dan pondok dikatakan masih dapat dilihat di
kawasan Lembah Masjid Bukit Chandan Kuala Kangsar. Manakala sebuah surau yang diberi nama Madrasah Muhammadiah telah dibina
oleh salah seorang anakandanya iaitu Tuan Guru Haji Wan Abdul Rahman yang lebih
dikenali sebagai Tuan Haji Wok sebagai mengenang jasa Shaykh dalam
mengembangkan dakwah dan ilmu kepada anak bangsa. Surau ini masih diguna hingga
kini. Apa-apa sahaja yang berkaitan dengan permasalahan agama maka pihak istana
akan terus merujuk kepada Shaykh untuk mendapat khidmat nasihat. Secara tidak
langsung kedudukan Shaykh pada masa itu seumpama mufti pada masa ini.
Pengaruh Shaykh terhadap istana negeri sangat kuat malah pada satu
ketika, boleh menyanggah perintah Residen British pada masa itu. Shaykh yang mesra
dikenali dengan panggilan Tok Ayah di kalangan orang istana diriwayatkan telah
menentang arahan British yang meminta Sultan agar mengerah anak-anak muda
membantu kerajaan British menentang kerajaan Islam Turki Uthmaniyyah. Shaykh
membantah sekeras-kerasnya perintah tersebut hingga akhirnya pihak istana dan
British akur dengan bantahan itu.
Salah seorang anakanda Sultan Idris, Raja Alang Iskandar ibni Almarhum
Sultan Idris Murshidul'Adzam Shah yang dikenali sebagai seorang raja yang alim
malah pernah mengarang kitab agama adalah merupakan anak raja yang paling rapat
dengan Shaykh. Apabila baginda menaiki takhta pada tahun 1918 dengan memakai
gelaran Sultan Iskandar Shah, hubungan baginda dengan Shaykh semakin rapat.
Sultan kemudiannya melantik Shaykh sebagai Guru Ugama rasmi baginda. Selain
baginda Sultan, tokoh-tokoh ternama lain yang pernah menimba ilmu kepadanya
ialah seperti Shaykh Wan Muhammad Wan Puteh dan Pasir Mas, Kelantan, Shaykh Husain
Awang Hamat (Pangkalan Pauh, Pasir Puteh) dan Shaykh Muhammad Idris Abdul Rauf
(Kampung Lubuk Merbau, Kuala Kangsar, Perak) yang merupakan pengarang Kamus
Marbawi, kamus Arab Melayu yang lengkap dan terkenal. Anak-anaknya yang
kemudian hari menjadi alim-ulama ternama antaranya ialah seperti Tuan Guru Haji
Abdul Rahman (Guru Ugama di Bukit Chandan), Tuan Guru Haji Abdullah Zawawi,
bekas Kadi Daerah Tapah dan Tuan Guru Haji Wan Yusuf bekas Imam Masjid Ubudiah
Bukit Chandan, Kuala Kangsar. Semasa hayatnya Shaykh diriwayatkan pernah
mengarang sebuah kitab iaitu ketika di zaman Al-Marhum Sultan Iskandar memerintah
tetapi kitab tersebut tidak sempat dicetak.
Rapat
dengan istana
Keluarga Shaykh dikatakan sangat akrab dengan
pihak istana. Maka tidak hairanlah apabila hampir kesemua anaknya yang
berjumlah 40 orang itu dihantar menuntut ilmu di Makkah dengan biaya Sultan
Perak. Ada sebahagian daripada anaknya berjaya meneruskan perjuangannya
berkhidmat dan berjasa kepada masyarakat setempat melalui kegiatan dakwah
Islamiah yang diwarisi mereka. Saking akrabnya Shaykh dengan istana dicatat
oleh cucunya yang bernama Wan Yason bin Haji Wan Yusof bin Haji Wan Muhammad,
“Kehidupan keluarga Tok Ayah sangatlah moncah sekali kerana disayangi Sultan.
Istana raja pada masa itu ialah Istana Hilir (tapak Taman Bukit Chandan)
sekarang. Sultan dan Tok Ayah bagaikan isi dengan kuku, sebab itu rezeki yang
berlebihan di istana akan sampai ke kaki tangga rumah Tok Ayah. Pada musim
buah, banyaklah buah-buahan yang dihantar oleh anak murid Tok Ayah ke rumahnya
seperti durian, rambutan dan bermacam-macam lagi”.
Begitu rapatnya keluarga Shaykh dengan istana
hingga salah seorang anaknya, Tuan Guru Haji Abdul Rahman yang lebih dikenali
sebagai Tuan Haji Wok sampai menghafal salasilah diraja dalam kepalanya.[4]
Tuan Haji Wok suka menyoreh[5]
anak-anak muridnya yang hadir mengaji di suraunya malah menerangkan hubungan
mereka antara satu sama lain. Anak muridnya bukan sahaja kanak-kanak tetapi
juga orang dewasa yang rata-rata mempunyai hubungan nasab dengan salasilah
diraja negeri Perak. Suraunya yang terletak bersempadan dengan
kediaman-kediaman kerabat diraja mungkin menjadi salah satu faktor mengapa
ramai kerabat diraja belajar mengaji di suraunya.
Ahli
keluarga
Shaykh mempunyai anak yang ramai kerana diriwayatkan
beliau telah berkahwin sebanyak 9 kali. Antaranya isteri-isterinya ialah
seperti Cik Idah (memperoleh anak Wan Rogayah), Latifah (memperoleh anak Wan
Ummi Kaithum), Zainab (memperoieh anak Wan Yusof, Wan Fatimah, Wan Asiah,
Wan Zawiah, Wan Saedah, Wan Mohd. Nor, Wan Hamidah dan Wan Hafsah), Aishah (Wan
Abd. Rahman, Wan Jawahir, Wan Hindun, Wan Sulaiman, Wan Abdullah Zawawi, Wan
Yang Fatimah, Wan Othman, Wan Zainab, Wan Hassan dan Wan Habibah) dan Zaharah
(memperoleh anak Wan Hussein, Wan Abd. Halim, Wan Mohd. Saman dan Wan Abd. Rauf)
Peribadi
Shaykh
Beliau sangat gigih berdakwah dan tegas dalam
menegakkan hukum-hakam agama. Dalam usaha menyebarkan dakwah beliau sanggup
bermusafir walaupun jarak yang ditujuinya itu sangat jauh hingga terpaksa
meredah hutan belantara dengan berjalan kaki. Diriwayatkan dalam usaha gigih
dakwahnya, beliau telah berjaya mengislamkan beberapa orang Asli ketika masuk
ke dalam hutan.
Shaykh berbadan tegap, tinggi dan berkulit cerah
bagaikan rupa bangsa Arab. Dari satu sisi, terpancar kewibawaannya kerana
petahya ia bercakap dan keluasan ilmunya ketika menyampaikan sesuatu. Walaupun
zahirnya tegas namun Shaykh mudah mesra dengan sesiapa sahaja terutama semasa
dia memberi kuliah agama kepada orang-orang kampung di persisiran Sungai Perak.
Apabila ia hadir ke sesuatu tempat, ramai orang akan menyambut kedatangannya. Fizikalnya
yang tampan dan mudah mesra itu menurun kepada anak-anaknya menyebabkan Shaykh
sekeluarga mudah diterima masyarakat termasuk di kalangan pihak istana.
Institusi
pondok ternama di zamannya
Shaykh berjaya menubuh dan menggerakkan institusi
pendidikan yang sangat terkenal dizamannya. Di atas tanah kurnia Sultan yang
terletak di Lot 3687, di persisiran Sungai Perak, persempadanannya kawasan
Perkuburan Diraja dan Masjid Ubudiah di atasnya dengan keluasan sekitar
beberapa ekar, Shaykh telah mendirikan madrasah dengan berpuluh-puluh pondok
telah dibina sekitarnya. Keluarganya juga turut menetap di situ sehingga
kawasan itu kemudiannya terkenal dengan nama Perkampungan Haji Wan Muhammad.
Walaupun ia merupakan tanah kurnia, Shaykh tidak menganggap tanah itu sebagai
miliknya. Atas sebab itu, namanya langsung tidak tercatat sebagai pemilik tanah
sebaliknya tanah tersebut bebas didiami sesiapa sahaja. Diriwayatkan rumah
Shaykh agak besar hinggakan ada orang mengibaratkannya seperti sebuah istana. Penuntut-penuntut
ilmu bukan sahaja dari negeri Perak tetapi juga dari luar negeri Perak. Sekitar
kawasan tersebut, banyak pokok buah-buahan ditanam seperti pokok durian,
manggis, rambutan, kelapa dan lain-lain sehingga ia kelihatan seperti sebuah
institusi dalam taman yang terancang.
Daftar
Pustaka
- Risalah Suara Majlis terbitan
Jabatan Hal Ehwal Ugama Negeri Perak keluaran 1 Syawal 1403/12 Julai 1983
bertajuk “Tuan Haji Wan Muhammad
Ulama Dalam Kenangan
- http://keluargawanaun.blogspot.com/.
Dicapai pada 22 Oktober 2013
- http://tengkusyah.blogspot.com/2012/08/surau-diperbuat-daripada-kayu-siraja-di.html.
Dicapai pada 25 Oktober 2013
- http://sembangkuala.wordpress.com/tag/musings/.
Dicapai pada 25 Oktober 2013
- http://mforum.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=659028&page=2.
Dicapai pada 25 Oktober 2013
- http://aldurrah.blogspot.com/2011/08/wan-muhammad-wan-hussain-mufti.html.
Dicapai pada 28 Oktober 2013
- Swettenham, Frank Athelstane, Sir. 2003. Perihal Orang Melayu. Kuala
Lumpur: University of Malaya Press
[1] Yang paling rajih ialah pada 11
November 1929 seperti yang tertera pada nisan makamnya
[2] Merupakan anak murid ulama tersohor
asal Patani yang bermukim di Makkah, Shaykh Daud Abdullah al-Fathani. Tuan
Hasan Besut meninggalkan dua karya iaitu Hidayat
al Mukhtar (selesai penulisan pada tahun 1249 H/1833 M) dan Ayyuhal Walad (selesai
penulisan pada tahun 1266 H/1850 M). Kedua-dua kitab ini masih boleh diperolehi
di pasaran hingga kini
[3]
Diriwayatkan bahawa beliau ialah ayahanda kepada
ulama terkenal Shaykh Nik Mat Kecik al-Fathani penyusun kitab Mathla al-Badrain
[4] Selain
alim, Tuan Haji Wok juga berbakat
besar dalam bidang pembinaan dan ukiran kayu. Salah satu hasil pertukangannya
boleh dilihat pada surau yang dibinanya. Diriwayatkan untuk membina surau
tersebut, Tuan Haji Wok telah menggunakan kayu-kayu yang digunakan untuk
pembinaan Siraja Di Raja yang merupakan usungan/pedati khas yang membawa
jenazah beberapa orang Kerabat Diraja Kanan Perak Darul Ridzuan. Dengan erti
kata lain, Tuan Haji Wok telah lama menggunakan kaedah kitar semula bagi
menghasilkan satu hasil kerja tangan yang sangat indah
[5] Menyatakan asal keturunan mereka dan
hubungan mereka dalam keluarga
Surau Wan Muhammad bahagian dalam
Surau Wan Muhammad di Bukit Chandan
Shaykh Wan Muhammad
Assalamualaikum tuan/puan..saya inamulhassan ..pelajar USIM . Saya mendapat tugasan berkenaan hj wan muhammad bin wan hussien ..mufti perak. saya berniat untuk bertanya ttg kisah hidup beliau jika pihak tuan ada kisah ttg beliau.. saya dpt maklumat daripada blog pihak tuan / puan . Saya ingin bertanya pihak tuan..slain drpd blog ini..dimanakah dapat saya cari maklumat tambahan berkenaan beliau ?
ReplyDeletewaslam
ReplyDelete
ReplyDeleteada kah lagi cicit kpd tn guru yg masih boleh dihubungi. moyang saya dikatakan bersaudara dgn tok merbol.